Mówi się na Świecie

18/10/2002
Dziennik amerykański “The New York Times” z dnia 2 listopada 2000, Donald G. McNeil Jr.; Putin w Paryżu, gdzie rozmowy dotyczą głównie interesów gospodarczych. Choć francuska prasa grzmi z powodu brutalnej wojny w Czeczenii, Zachód potrzebując rosyjskich surowców, chce porozumienia z Rosją. Zdaniem autora, pierwsza wizyta Putina we...
18/10/2002
Niemiecki dziennik „Frankfurter Allgemeine Zeitung” z 9 listopada 2000, Władimir Putin; Doświadczyłem tragedii podziału [Niemiec]. Wypowiedź na temat stosunków rosyjsko-niemieckich z perspektywy ostatniego dziesięciolecia. Prezydent Rosji Putin, w swoim obszernym artykule opisuje obecne relacje Rosji i Niemiec z okazji dziesiątej...
18/10/2002
Dziennik amerykański „International Herald Tribune” z dnia 16 listopada 2000, Patrick E. Tyler; Putin chce aby przyszły amerykański prezydent zgodził się na ograniczenie arsenału rakietowego. Nie czekając na oficjalne wyniki batalii prezydenckiej w USA Kreml „wszczął ofensywę dyplomatyczną promującą chęci Moskwy dokonania poważnych ograniczeń...
18/10/2002
Gazeta brytyjska “Sunday Telegraph” z 5 listopada 2000 r., Oleg Gordijewski; Putin może być gorszy niż myślimy. Oleg Gordijewski, który był najwyższym rangą oficerem KGB współpracującym kiedykolwiek z MI6, czyli brytyjskim wywiadem, pisze, że kolejny dezerter z KGB rzuca nowe światło na prezydenta Putina. Ci, którzy - jak Robin Cook i...
18/10/2002
Internetowe wydanie gazety brytyjskiej “Financial Times” z 23 listopada 2000 r., artykuł redakcyjny; Kaspijskie interesy. Morze Kaspijskie zawsze było obszarem znakomitych obietnic ekonomicznych. Ale bez bardziej ustabilizowanej sceny politycznej wygląda na to, że tak będzie nadal. Pocieszające jednak jest to, że czynniki oficjalne ze...
18/10/2002
Internetowe wydanie brytyjskiej gazety „Financial Times” z 27 listopada 2000 r., Haig Simonian; Rosja poszukuje silniejszych więzi z Unią Europejską. Korespondent gazety pisze z Berlina, że Igor Iwanow, rosyjski minister spraw zagranicznych, wezwał do „strategicznego partnerstwa” z Unią Europejską, co byłoby znakiem umocnienia stosunków między...
18/10/2002
Niemiecki dziennik “Frankfurter Allgemeine Zeitung” z 6 grudnia 2000, Markus Wehner; Niepewność w Kaliningradzie. Moskwa i Unia Europejska wobec obwodu kaliningradzkiego. Opisując sytuację w obwodzie kaliningradzkim autor przypomina, iż w ciągu najbliższych lat – po przystąpieniu Litwy i Polski do Unii Europejskiej – zostanie on...
18/10/2002
Dziennik amerykański „The Boston Globe” z dnia 18 grudnia 2000, Tom Cohen, Rosyjski prezydent szuka sposobu jak zaangażować Kanadę w proces osłabienia dominacji USA. Autor omawia wizytę prezydenta Putina w Kanadzie oraz informuje o pozycjach jakie zajmuje ten kraj w spornych kwestiach między USA, a Rosją i Unią Europejską. „Rosji i Kanada...
18/10/2002
Dziennik francuski „Le Figaro” z dnia 27 grudnia 2000, Patrick de Saint Exupery, Moskwa chce sprzedawać broń Iranowi. Autor podsumowuje trzydniowa wizytę ministra obrony Rosji Siergiejewa w Iranie. … Nigdy jeszcze od czasu rewolucji islamskiej w 1979 roku wysoki funkcjonariusz rosyjski nie udał się do Iranu. Ta podróż, bardzo delikatna,...
18/10/2002
Rosyjski dziennik „Siegodnia” z 19 grudnia 2000, Oleg Odnokolenko, Przed użyciem schłodzić, Rosyjsko-amerykańskie kontakty stopniowo ulegają ochłodzeniu. Komentarz po ogłoszeniu nominacji na stanowisko doradcy do spraw bezpieczeństwa narodowego i sekretarza generalnego w administracji prezydenta Georga W. Busha. Jak podała rosyjska...
18/10/2002
Jak podała rosyjska gazeta, amerykańscy eksperci z Uniwersytetów w Kalifornii, Harwardzie, z centrum Wschód-Zachód i fundacji Carnegi, w pracy zatytułowanej „Globalne tendencji do 2015 roku” bardzo negatywnie ocenili perspektywy rozwoju Rosji na najbliższe 15 lat. W raporcie mówi się o katastrofalnym stanie infrastruktury i środowiska,...
18/10/2002
Dziennik amerykański „The Washington Times” z dnia 4 stycznia 2001, Bill Gertz, USA postawi Moskwie pytania dotyczące broni nuklearnej. Gazeta przytacza opinie polityków z państw bałtyckich oraz USA w związku z rozmieszczeniem w obwodzie kaliningradzkim broni nuklearnej. Departament Stanu USA zamierza „przepytać” Moskwę w związku z...
17/10/2002
Tygodnik ukraiński wydawany w Kijowie, “Dzerkało tyżnia” z dnia 16 września 2000, Olga Leń, Walerij Wieniewcew; Niezaorany ukraiński step. Na Ukrainie rozpoczęto masową prywatyzację, główną rolę w której mają zamiar odegrać kompanie rosyjskie. Autor omawia politykę przejmowania spółek ukraińskich przez rosyjskie. W celu anulowania...
17/10/2002
Niemiecki dziennik „Frankfurter Allgemeine Zeitung” z 30 listopada 2000, Karl-Peter Schwarz; Bardziej europejskie niż Unia. Przyczyny czeskiego eurosceptycyzmu. „Wedle ankiety przeprowadzonej w listopadzie przez Praski Instytut Badania Opinii Publicznej, 59 proc. Czechów opowiada się za przystąpieniem swojego kraju do UE. Wynik nie jest...
17/10/2002
Brytyjski tygodnik “The Economist” z 30 września - 6 października 2000; Rosja i jej sąsiedzi. Państwa byłego imperium radzieckiego stają w obliczu ofensywy Kremla. Zdaniem autorów artykułu każde państwo, w przeszłości będące satelitą sowieckiego imperium, które wybrało drogę niepodległości boryka się z kłopotami. O ile Wspólnota...
17/10/2002
Niemiecki dziennik „Frankfurter Allgemeine Zeitung” z 1 grudnia 2000, Viktor Orban; Czas dojrzał do tego by [negocjacje] doprowadzić z nami do końca. Węgry wobec procesu rozszerzenia Unii Europejskiej. Premier Węgier wspominając o drodze jego kraju do Unii stwierdza, iż „od określonego punktu krajom kandydackim zdaje się, jakby miały do...
17/10/2002
Niemiecki dziennik “Sueddeutsche Zeitung” z 13 grudnia 2000, Peter Muench; Karzeł z potencjałem wzrostu. Słowenia jako kandydat do Unii Europejskiej. Komentując gospodarczo-polityczną sytuację Słowenii autor stwierdza, iż zagraniczne udziały w słoweńskiej gospodarce są niezbyt mile widziane. Komisja Europejska w swoim raporcie na temat...
17/10/2002
Dziennik mniejszości rosyjskiej w Estonii „Mołodjoż Estonii” z 12 stycznia 2001, Są szanse znaleźć się w NATO. Streszczenie wywiadu na temat rozszerzenia NATO i współpracy regionalnej, jakiego agencji BNS udzielił minister obrony Estonii Jüri Luik. „Estonia posiada wszelkie dane, by znaleźć się w NATO podczas najbliższego rozszerzenia...
17/10/2002
Estoński dziennik "Eesti Päevaleht" z 11 lipca 2002, Tuuli Koch, Reiljan proponuje referendum w sprawie ograniczenia sprzedaży ziemi cudzoziemcom. Przewodniczący Związku Ludowego (Rahvaliit), Villu Reiljan mówi o planowanym przez jego partię zbieraniu podpisów poparcia dla zakazu sprzedaży ziemi rolnej i lasów cudzoziemcom po wstąpieniu do UE...
17/10/2002
"The Baltic Times", 11-17 lipca 2002, Następny przystanek - Ukraina. Komentarz po szczycie państw kandydujących do NATO w Rydze w dniach 5-6 lipca. Nieoczekiwane wysunięcie się na plan pierwszy kwestii członkostwa Ukrainy w NATO podczas obrad w stolicy Łotwy, anonimowy autor tekstu ocenia negatywnie, jako fakt, który przesłonił prawdziwe...
17/10/2002
Gabriela Anghel w artykule „Zimny prysznic dla Bukaresztu” w dzienniku „România Liberă” z 10 października 2002, pisze, iz 9 października Komisja Europejska w Brukseli dała zielone światło dla rozszerzenia Unii Europejskiej do 25 członków od 2004 roku. Przyjęto raport polecający przyjęcie 10 nowych krajów – będzie to największe rozszerzenie w...
17/10/2002
Miesięcznik niemiecki „Osteuropa”, marzec 2000, Franz Walter; Nowa koncepcja bezpieczeństwa narodowego Rosji. Autor zawarł krótki komentarz dotyczący przygotowania i znaczenia rosyjskiej koncepcji oraz doktryny bezpieczeństwa. Autor powtarzając zdanie S. Borisowa [komentator z gazety Niezawisimoje Wojennoje Obozrienje] stwierdza, że nowa koncepcja...
17/10/2002
Rosyjski dziennik „Niezawisimaja gazieta” z dnia sierpnia 2000, Wadim Sołowiow, Walerij Aleksin, Andrej Riskin, Ksenia Fokina, Dmitrij Kosyriew; Państwowa Komisja gubi się w domysłach, komentarz specjalnej komisji powołanej dla zbadania przyczyn katastrofy okrętu „Kursk” i działań prezydenta Putina. Jak podał rosyjski dziennik w sześć dni...
17/10/2002
Brytyjski „Electronic Telegraph” (Internetowe wydanie „Daily Telegraph” i „Sunday Telegraph”) z 25 lipca 2000, Marcus Warren; Trzeba kontrolować jutrzejszą „wojnę informacyjną”. Marcus Warren pisze z Moskwy o nowym złowrogim dokumencie opracowanym w Radzie Bezpieczeństwa przy prezydencie Rosji. „Wojna informacyjna: konfrontacja między...
17/10/2002
Kwartalnik amerykański “The National Interest” z jesieni 2000, Zbigniew Brzeziński; Żyjąc u boku Rosji. Tekst ten jest wyciągiem z książki Brzezińskiego pod tym samym tytułem, w której autor zastanawia się nad polityką jaką powinien prowadzić Zachód w stosunku do Rosji oraz w jaki sposób Rosja może przezwyciężyć obecny kryzys. Autor uważa...
17/10/2002
Niemiecki dziennik “Frankfurter Allgemeine Zeitung” z 18 września 2000, Markus Wehner; Wielkie otrzeźwienie. Krytyka rosyjskich władz. “(...) Katastrofy zeszłego miesiąca wzbudziły liczne wspomnienia o Związku Radzieckim. Skryte postępowanie rosyjskich władz wobec tragedii łodzi podwodnej, doprowadziło do zbudzenia - typowych dla okresu...
17/10/2002
Amerykański dziennik „The Washington Times” z 17 października 2000 roku, Bill Gertz; List pokazuje, że Gore ubił interes. Autor wyjaśnia kulisy porozumienia zawartego między amerykańskim vice-prezydentem Alem Gore i rosyjskim premierem Wiktorem Czernomyrdinem o dostawach rosyjskiej technologii atomowej do Iranu. Wiceprezydent Al Gore, na...
17/10/2002
Rosyjska agencja informacyjna "Rosbałt", depesza z dnia 3 lipca 2002, Jak Rosja utraciła Estonię. Tekst dotyczy znaczenia więzi ekonomicznych dla relacji między Estonią i Rosją. Zdaniem autora sami Rosjanie i ich polityka ekonomiczna w latach 90. zmusiły Estonię do gospodarczej reorientacji na Zachód i uniezależnienia się od rynków wschodnich...
17/10/2002
Litewski dziennik "Lietuvos rytas" z 10 lipca 2002, Žydrūnas Damauskas, Gazprom zapłaci za litewskie zakłady mniej. Ciąg dalszy prywatyzacji litewskiego monopolu gazowego Lietuvos dujos. Po sprzedaży pakietu akcji inwestorom strategicznym z Niemiec rozpoczyna się procedura sprzedaży pakietu akcji dla dostawcy gazu z Rosji. Artykuł o tym, jak...
17/10/2002
Julia Tymoszenko swój artykuł zamieszczony w „Dzerkale tyżnia” nr 24 z 28 czerwca - 5 lipca 2002 rozpoczyna słowami podziękowania dla Leonida Kuczmy, który po raz pierwszy, w całej historii swojej władzy, do mglistych deklaracji i abstrakcyjnych życzeń dodał prawdziwe działania. Mam na myśli jego przesłanie do Rady Najwyższej Ukrainy „...
17/10/2002
Szwajcarski dziennik „Neue Zuercher Zeitung“ z 20 grudnia 2000, bez autora; Pod zimnym rosyjskim prysznicem. Stosunki ukraińsko-rosyjskie. „(...) Sprzeczki i rozdźwięk w stosunkach między Kijowem a Moskwą stały się od upadku ZSRR niemal regułą. Początkowo wynikało to głównie z niemożności, częściowo z niechęci Rosji uznania sytuacji, że...
17/10/2002
Radio Swaboda (białoruski serwis RFE) z 10 grudnia 2000 roku; rozmowa Jurija Drakachrusta z Walerym Karablewiczem i Anatolem Łysiukiem; Stosunki białorusko-rosyjskie w zwierciadle kampanii przedwyborczej. Tematem rozmowy była rola, jaką w przyszłorocznych wyborach prezydenckich może odegrać kwestia integracji Rosji i Białorusi. Motyw...
17/10/2002
Najstarszy tygodnik brytyjski “The Spectator” z 18 listopada 2000 r., Ambrose Evans-Pritchard; Bluźnierstwem jest teraz drwić z Europy. Unia Europejska ma zamiar w całej rozciągłości bronić się przeciwko krytyce - pisze Ambrose Evans-Pritchard, brukselski korespondent dziennika “Daily Telegraph” - a w Nicei w grudniu będzie poszukiwać nowych...
17/10/2002
Rosyjski dziennik „Siegodnia” z 27 listopada 2000, Wiktor Jaducha, Gazociąg z pominięciem Ukrainy będą budowali sami Ukraińcy. Jak podała rosyjska gazeta, gazociąg, który Rosja zamierza przeciągnąć do Europy z pominięciem Ukrainy będzie najprawdopodobniej zbudowany z ukraińskich rur. Według informacji gazety „Siegodnia” Rosja i Ukraina...
17/10/2002
Chorwacki tygodnik „Nacional” z 6 sierpnia 2002 opisuje kolejny konflikt między prezydentem Mesiciem a premierem Raczanem. Tym razem nie chodzi o byle co tylko o zwierzchnictwo nad służbami specjalnymi. Prezydent Mesić po długotrwałych konsultacjach z premierem mianował szefów nowo powołanych: agencji wywiadu, kontrwywiadu i agencji...
17/10/2002
Rosyjski tygodnik „Itogi” z 21 listopada 2000, Galina Kowalskaja, Mój język - ich wróg. Autorka artykułu opisuje kwestię języka rosyjskiego w Mołdawii i na Ukrainie. Jak podaje rosyjski tygodnik, na Ukrainie panuje gorąca atmosfera wokół statusu języka rosyjskiego, w sąsiedniej Mołdawii rosyjskiemu językowi nie grozi nic złego. Jak podają...
17/10/2002
Bogdan Chirieac omawia polityke amerykańska wobec Rumunii w dzienniku „Adevărul” z 8 paxdziernika 2002 roku. Nicholas Burns, przedstawiciel USA w NATO, dokonał w Bukareszcie ostatecznej oceny Rumunii przed listopadowym szczytem w Pradze. Na zakończenie inspekcji, Burns powiedział: „Rumunia pozostaje bardzo poważnym kandydatem do...
17/10/2002
Białoruski tygodnik „Biełorusskij Rynok” z 30 października - 5 listopada, tekst autorstwa analitycznej grupy „BR”; Porozumienie o przyłączeniu do rosyjskiego rubla: wszystko, co zostało, to nic. Autorzy artykułu analizują dokument, który prawdopodobnie podpisany zostanie pod koniec listopada – porozumienie między Rosją a Białorusią o...
17/10/2002
Niemiecki dziennik "Frankfurter Allgemeine Zeitung" z 29 lipca 2000, Bodo Hombach; Po roku obowiązywania Paktu Stabilizacyjnego bilans nie jest jeszcze możliwy. Autor będący koordynatorem zawartego przed rokiem w Sarajewie Paktu Stabilizacyjnego dla Bałkanów, opisuje jego rolę i dotychczasowe osiągnięcia. "Celem Paktu jest zastąpienie...
17/10/2002
Białoruski dziennik „Nasza Swaboda” z 10 listopada 2000 roku, Roman Jakowlewskij; Przyjechał na zwiady – do Mińska z oficjalną wizytą dotarł szef rosyjskiego wywiadu zagranicznego Siergiej Lebiediew. 9 listopada Siergiej Lebiediew spotkał się z Aleksandrem Łukaszenką, który podziękował „rosyjskim czekistom” za wszechstronną pomoc, w tym...
17/10/2002
Dziennik litewski "Lietuvos aidas" z dnia 1 września 2000, Jonas A. Patriubaviczius; Wielka Brytania troszczy się, żeby Litwa odzyskała utracone miejsce w Europie . Ambasador Wielkiej Brytanii na Litwie, Christopher Robbinson powiedział w przeddzień wizyty doradcy szefa MSZ, Robbina Cooka, E. Johns Parryego: "Zjednoczone Królestwo nadal...
17/10/2002
Ukraiński dziennik "Weczirnyj Kyjiw" z 6 października 2000 r. Sierhij Kudriawskij; Rosja będzie potrzebna Europie zawsze, Ukraina - raz. Autor ocenia sytuację polityczną Ukrainy w kontekście planowanej budowy rosyjskiego gazociągu omijającego ten kraj do Europy zachodniej. Analiza rezultatów błyskawicznych rozmów prezydentów Rosji i...
17/10/2002
Amerykański dziennik “The Wall Street Journal Europe” z 19 września 2000, bez autora; Bałtyccy liderzy okazują irytację przebiegiem procesu rozszerzania Unii Europejskiej. Malmo, Szwecja. Liderzy rządów Estonii, Łotwy i Litwy stwierdzili, że trzy republiki byłego Związku Sowieckiego prawie wypełniły już warunki umożliwiające przyjęcie do...
17/10/2002
Białoruski tygodnik Biełarusskaja Gazieta z 6 listopada 2000 roku, Michaił Podoliak; Rosyjski las. W kontekście niedawnej wizyty Anatola Labiedźki, jednego z liderów opozycyjnej Zjednoczonej Obywatelskiej Partii Białorusi (AHPB) w Moskwie, i przyszłorocznych wyborów prezydenckich na Białorusi, autor artykułu analizuje stosunki między obecną...
17/10/2002
Dziennik białoruski „Biełarusskaja Diełowaja Gazieta” z 23 października 2000, Wadim Siechowicz; Opłotkami do Europy – Gazprom i jego europejscy partnerzy postanowili „porzucić” Ukrainę. Informacja o utworzeniu przez Gazprom i zachodnioeuropejskie kompanie konsorcjum w celu budowy gazociągu omijającego Ukrainę, nie była niespodzianką....
17/10/2002
Internetowe wydanie brytyjskiego magazynu poświęconego militariom “Jane’s Intelligence Digest” z 20 października 2000 r., artykuł redakcyjny; Pakt bezpieczeństwa Rosji. Rosja podpisała niedawno umowę z pięcioma partnerami Traktatu Zbiorowego Bezpieczeństwa dotyczącą gwarancji dostaw uzbrojenia, która przewiduje ponadto utworzenie...
17/10/2002
Niemiecki miesięcznik “Osteuropa” z sierpnia 2000, Hans-Joachim Hoppe; Słowacja, kandydat do NATO - polityka i struktury bezpieczeństwa. Słowacja Mecziara oraz nowy rząd Dziurindy wobec Zachodu i komunistycznej przeszłości. W Słowacji dopiero po wyborach parlamentarnych z 1998 r. - po zmianie ekipy rządzącej - nastąpiła zmiana polityki,...
17/10/2002
Dziennik białoruski “Biełorusskaja Diełowaja Gazieta” z 31 października 2000 r., Andriej Machowskij; Brzemienni… rurociągiem: Rem Wiachiriew przywiózł do Mińska projekt budowy nowego gazociągu. Efektem wizyty w Mińsku szefa Gazpromu, Rema Wiachiriewa i rozmów, które prowadził z nim premier Białorusi, Uładzimir Jarmoszyn, stało się...
17/10/2002
Ukraiński tygodnik “Dzerkało tyżnia” z dnia 28 października 2000, Jegor Sobolew; Juszczenko wzywa Zachód. 22 lutego 2001 roku zostanie rozstrzygnięty konkurs na sprzedaż trzech kompanii energetycznych. Ta data jest teraz bardzo ważna dla premiera Juszczenki. Tego dnia ma on zamiar otworzyć drzwi prowadzące do świata zachodnich inwestorów,...
17/10/2002
Rosyjski dziennik “Niezawisimaja Gazieta” z 24 października 2000, Wiktor Timoszenko; Moskwa-Kijów: zmiany w kontaktach. W swoją pierwszą zagraniczną wizytę nowy minister spraw zagranicznych Ukrainy pojechał do Rosji. >“Niezawisimaja Gazeta” poinformowała o jednodniowej roboczej wizycie w Moskwie nowego ministra spraw zagranicznych Ukrainy...

Pages