Mówi się na Świecie

17/10/2002
Dziennik białoruski “Biełorusskaja Diełowaja Gazieta” z 31 października 2000 r., Andriej Machowskij; Brzemienni… rurociągiem: Rem Wiachiriew przywiózł do Mińska projekt budowy nowego gazociągu. Efektem wizyty w Mińsku szefa Gazpromu, Rema Wiachiriewa i rozmów, które prowadził z nim premier Białorusi, Uładzimir Jarmoszyn, stało się...
17/10/2002
Rosyjski dziennik “Niezawisimaja Gazieta” z 24 października 2000, Wiktor Timoszenko; Moskwa-Kijów: zmiany w kontaktach. W swoją pierwszą zagraniczną wizytę nowy minister spraw zagranicznych Ukrainy pojechał do Rosji. >“Niezawisimaja Gazeta” poinformowała o jednodniowej roboczej wizycie w Moskwie nowego ministra spraw zagranicznych Ukrainy...
17/10/2002
Rosyjski dziennik „Niezawisimaja Gazieta” z 20 października 2000, Siergiej Prawosudow, Denis Prokopenko; Gazprom ma nadzieję ominąć Ukrainę. Jednakże rurociąg, który przejdzie przez terytorium Polski i Słowacji być może będzie wybudowany z ukraińskich rur. Jak podała rosyjska gazeta, 19 października szef koncernu OAO Gazprom, Rem...
17/10/2002
Dziennik ukraiński “Deń” z dnia 5 października 2000, Witalij Kniażanskyj; Rosyjski klucz do turkmeńskiego gazu. Ukraina podpisała z Turkmenią umowę o imporcie gazu. Jednak za jego eksport Ukraina będzie musiała płacić również Rosji. 5 października zaczęła się dwudniowa wizyta prezydenta Ukrainy Leonida Kuczmy w Turkmenii. Ukraińskiemu...
17/10/2002
Ukraiński tygodnik wydawany w Kijowie, “Dzerkało tyżnia” z dnia 30 września 2000, Taras Stećkiw; Czy Ukraina będzie w stanie konwertować swoją geostrategiczną przestrzeń? Od kwietnia do wrześni tego roku Sekretarz Narodowej Rady Bezpieczeństwa i Obrony Ukrainy, Jewhen Marczuk ponad dziesięć razy wyraził swoje negatywne poglądy na temat...
17/10/2002
Tygodnik ukraiński wydawany w Kijowie, “Dzerkało tyżnia” z dnia 16 września 2000, Olga Leń, Walerij Wieniewcew; Niezaorany ukraiński step. Na Ukrainie rozpoczęto masową prywatyzację, główną rolę w której mają zamiar odegrać kompanie rosyjskie. Autor omawia politykę przejmowania spółek ukraińskich przez rosyjskie. W celu anulowania...
17/10/2002
Brytyjski tygodnik “The Economist” z 30 września - 6 października 2000; Rosja i jej sąsiedzi. Państwa byłego imperium radzieckiego stają w obliczu ofensywy Kremla. Zdaniem autorów artykułu każde państwo, w przeszłości będące satelitą sowieckiego imperium, które wybrało drogę niepodległości boryka się z kłopotami. O ile Wspólnota...
16/10/2002
Amerykański dziennik „The Wall Street Journal Europe” z 23 listopada 2000 r. Milo Djukanowić: Chcemy kontrolować nasze przeznaczenie. Autor - prezydent Czarnogóry domaga się takich samych praw, jakie mają inne, byłe jugosłowiańskie republiki. Ostatnia dyktatura w Europie została obalona 5 października w Belgradzie. Slobodan Miloszević opuścił...
16/10/2002
Internetowe wydanie dziennika brytyjskiego “Financial Times” z 26 września 2000 r., Stefan Wagstyl; Recesja ma się ku końcowi. Kraj niechętny reformom akceptuje w końcu zmiany. 1. Po trzech latach recesji gospodarka czeska przejawia w końcu sygnały wzrostu, ale kraj stoi nadal przed poważnymi wyzwaniami, jeżeli ma wykorzystać w pełni...
16/10/2002
Amerykański dziennik “The Washington Post” z 10 października 2000, R. Jeffrey Smith, Peter Finn; Jugosłowiański prezydent zaczyna nawiązywać kontakty dyplomatyczne. Amerykański dziennik poinformował, że nowowybrany prezydent Jugosławii, Vojislav Kosztunica obiecał przeprowadzić falę demokratycznych zmian w swoim kraju i postarać się, by...
16/10/2002
Ukraiński tygodnik „Dzerkało tyżnia” z dnia 14 października 2000 roku, Walentyn Badrak; Wiwat GUUAM! Trudno powiedzieć, czy naprawdę L. Kuczma zapragnął wpuścić do GUUAM-u świeżej krwi pod postacią Bułgarii i Rumunii, czy była to podyktowana emocjami odpowiedź Moskwie na podpisanie dzień wcześniej Umowy Biszkierskiej o formowaniu Korpusu...
16/10/2002
Brytyjski tygodnik „The Economist” z 14-20 października 2000; Młoda, silniejsza Litwa - małe zdziwienie. Komentarz dotyczący wyborów parlamentarnych na Litwie. Brytyjski tygodnik poświecił uwagę wynikom wyborów parlamentarnych na Litwie. Pro-natowska, pro-europejska, pro-rynkowa centrolewicowa koalicja zamieni rząd konserwatystów. Jak...
16/10/2002
Dziennik amerykański „The boston Globe” z dnia 16 października 2000, Ali H. Zerdin; Słoweńcy wybrali nowy parlament. Autor omawia wyniki słoweńskich wyborów parlamentarnych. W niedzielę [15 października] Słoweńcy wybrali nowy parlament „dając w ten sposób szansę byłemu premierowi sformowania nowego rządu oraz utrzymania tego małego kraju...
16/10/2002
Brytyjski tygodnik “The Economist” z 21-27 października 2000; Żal na Białorusi. Komentarz dotyczący sytuacji na Białorusi po wyborach parlamentarnych. Jak napisał tygodnik “The Economist”, zachodni sąsiedzi Białorusi – Polska, Łotwa, Litwa gdzie transformacje polityczne dokonały się na drodze pokojowej, obecnie przygotowują się do...
16/10/2002
Amerykański dziennik “The Wall Street Journal Europe” z 3 – 4 listopada 2000 r., David L. Phillips; Droga stabilizacji południowych Bałkanów. Autor – starszy pracownik naukowy uniwersytetu Columbia – prezentuje koncepcję nowego statusu Kosowa w zreformowanej Republice Jugosławii i zmiany, dzięki którym możliwe będzie pokojowe sąsiedztwo Serbów...
16/10/2002
Dziennik amerykański „USA Today” z dnia 12 listopada 2000, bez autora; Nacjonaliści ogłaszają zwycięstwo w Bośni. Wynik wyborów w Bośni i Hercegowinie może przyćmić nadzieje na długotrwały pokój w tej części byłej Jugosławii choć tereny zamieszkałe przez muzułmanów poparły ugrupowania opowiadające się za tolerancją na tle etnicznym i reformami...
16/10/2002
Dziennik amerykański "The New York Times" z dnia 27 listopada 2000, Donald G. McNeil Jr.; Były prezydent Rumunii wygrywa pierwszą turę wyborów prezydenckich. Przeciwnikiem zwycięskiego postkomunisty Iona Iliescu w II turze wyborów będzie ultra nacjonalista, niegdyś sławiący w swych wierszach komunizm - Corneliu Vadim Tudor. W niedzielę 26...
16/10/2002
Dziennik estoński “Eesti Päevaleht” z 13 grudnia 2000, Jaan Reinhold (Ryga); Polityczna elita Łotwy w tajnym bractwie. Z informacji łotewskiej telewizji LNT wynika, że w państwie funkcjonuje tajna grupa, do której należy wielu polityków i przedsiębiorców. Potwierdzają to opozycyjni politycy. Niedzielny program informacyjny łotewskiego...
16/10/2002
Niemiecki dziennik “Frankfurter Allgemeine Zeitung” z 14 grudnia 2000, Karl-Peter Schwarz; Pożegnanie z Jurassic Park. Słowacja przezwycięża spadek po Mecziarze. “Jak zawsze, gdy w sali plenarnej Słowackiej Rady Narodowej występuje minister spraw wewnętrznych Ladislav Pittner, opuszczają ją posłowie Ruchu na rzecz Demokratycznej Słowacji...
16/10/2002
Czeski dziennik “Lidove noviny” z 11 grudnia 2000, agencja Informacyjna ĆTK; Tajne Służby Meciara prowadziły sabotaż w Czeskiej Republice. Agencja CTK poinformowała o ujawnieniu dokumentów, mówiących o tym, że Słowackie służby informacyjne (SIS) w czasie rządów Vladimira Meciara planowały przeprowadzenie na trenie państw sąsiadujących ze...
16/10/2002
Ukraiński tygodnik “Dzerkało tyżnia” z dnia 2 grudnia 2000, Wołodymyr Saprykin; Przyszłość systemu transportowania gazu Ukrainy. Doświadczenie krajów Europy środkowej i wschodniej. Węgierski system gazociągów ma długość 2.000 km i jest związany z ukraińskim (ilość dostaw gazu z Rosji do krajów byłej Jugosławii wynosi około 11,3 mld m3)....
16/10/2002
Dziennik bułgarski „Demokratija” z dnia 28 grudnia 2000, bez autora, Macedonia będzie budowała rurociąg. Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju oraz grecka kompania „Helenik Petroleum” podpisały w Skopie umowę w sprawie udzielenia kredytu w wysokości 50 mln dolarów na budowę rurociagu od Tessalonik do Skopie. Rura będzie miała 220 km długości...
16/10/2002
Niemiecki dziennik „Frankfurter Allgemeine Zeitung” z 20 grudnia 2000, Matthias Rueb; Brak miejsc po środku? Węgierska scena polityczna. „Węgierskie partie myślą już o kolejnych odbywających się za półtora roku wyborach. (...) Wszystkie reprezentowane w parlamencie partie w ostatnich miesiącach na swoich zjazdach zatwierdziły stare...
16/10/2002
Amerykański dziennik „The Wall Street Journal Europe” z 27 grudnia 2000 roku; Serbscy liderzy przyrzekają oczyścić ostatnie pozostałości „ery Miloszewicia”. Artykuł omawia plany reform politycznych i ekonomicznych nowego rządu serbskiego związane z przezwyciężeniem negatywnych skutków działalności Slobodana Miloszewicia. Szanse ich realizacji...
16/10/2002
Niemiecki dziennik „Frankfurter Allgemeine Zeitung“ z 27 grudnia 2000, Matthias Rueb; Gorzkie zwycięstwo Zorana Djinjicia. Komentarz autora dotyczący zwycięstwa opozycji w serbskich wyborach parlamentarnych. „Po tylu gorzkich porażkach Zoran Djindjić w końcu wygrał. Żeby tylko nie stało się to pyrrusowym zwyciestwem. Coś podobnego...
16/10/2002
Diennik ukraiński wydawany we Lwowie, „Postup” z dnia 29 grudnia 2000, Dmytro Jacenko, Zagranicą komentują ukraiński skandal. Komentarze w sprawie zamieszania prezydenta Leonida Kuczmu\\y w zniknięcie dziennikarza Georgija Gongadze. Na skandaliczne wydarzenia na Ukrainie związane z ujawnieniem kaset audio i wideo oskarżających najwyższych...
16/10/2002
Diennik ukraiński wydawany we Lwowie, „Postup” z dnia 29 grudnia 2000, Ihor Kwiatkowski, Komuniści i Kuczma – bracia bliźniacy? Przypomnijmy niektóre wydarzenia, które poprzedzały oświadczenie Moroza w sprawie Gongadze. Prezydent przedstawił Radzie Najwyższej dwie ustawy „O statusie posła Ukrainy” i „O przedterminowym zawieszeniu...
16/10/2002
Miesięcznik ukraiński „Uniwersum” z listopada/ grudnia 2000, Bez autora, Ukraina oligarchów – państwo, którego nienawidzę. Jest to obszerny wywiad z Mykoła Tomenką dyrektorem kijowskiego Instytutu Polityki oraz szefem Komitetu Informacji Kijowskiej Rady Miejskiej. W wyniku badań przeprowadzonych przez agencję UNIAN, Tomenko uznany został...
16/10/2002
„Deń” w artykule ”Jaka korzyść przyjdzie Ukrainie z rurociągu, jeżeli ropa popłynie innym szlakiem” (4.03.00) omawia sprawę rurociągu Odessa-Brody i między innymi sygnalizuje coraz aktywniejsze przeciwdziałanie temu projektowi z zewnątrz. Autor Ałła Jeremenko pisze, że chociaż Polska i Ukraina są naturalnymi partnerami projektu, jednak...
15/10/2002
Dziennik amerykański „International Herald Tribune” z dnia 18 grudnia 2000, bez autora, Ludzie od polityki zagranicznej. Artykuł omawia najnowsze nominacje dokonane przez prezydenta-elekta George W. Busha i ich możliwe następstwa. Na stanowiska sekretarza stanu (odpowiednik ministra spraw zagranicznych) powołano generała Colina Powella, a na...
15/10/2002
Dziennik francuski „La Tribune” z dnia 30 sierpnia 2000, bez autora, Została powołana grupa robocza do pracy nad projektem drugiego gazociągu Gazpromu. Jak podaje AFP, rosyjski gigant gazowy Gazprom i cztery jego główni klienci europejscy utworzyli we wtorek w Paryżu grupę badawczą dla przeanalizowania nowego projektu gazociągu...
15/10/2002
Dziennik amerykański „International Herald Tribune” z dnia 27 grudnia 2000, James Lindsay i Michael O’Hanion, Szybkie wprowadzenie systemu obrony przeciwrakietowej jest złym pomysłem. Autorzy, którzy są zarazem analitykami Brookings Institution z Waszyngtonu twierdzą, iż nowo wybrany prezydent George W. Bush „pochopnie” wprowadzając system...
15/10/2002
Dziennik rumuński „Romania libera” z dnia 12 sierpnia 2000, Mihai Vicol; Prawdą jest, że znajdujemy się jeszcze w strefie rosyjskiego interesu geopolitycznego. Wywiad z Valeriu Muravschim, byłym premierem Republiki Mołdawii, posłem w parlamencie w Kiszyniowie. Muravschi twierdzi, iż w czasie gdy sprawował urząd premiera, był zwolennikiem...
15/10/2002
Strona internetowa ambasady amerykańskiej na Białorusi, zapis wywiadu Wiktora Charkowa z Michaelem Kozakiem z dnia 21 grudnia 2000 roku. Wywiad udzielony na prośbę telewizji białoruskiej jej dziennikarzowi, na skutek decyzji BTV nie został emitowany. Przedmiotem rozmowy były wybory prezydenckie w USA i stosunki białorusko-amerykańskie...
15/10/2002
Ukraiński tygodnik „Zierkało niedieli” z dnia 29-30 lipca 2000, Taras Smakuła; Czy Marczuk pracuje dla rosyjskiego wywiadu? Artykuł dotyczy sporu wokół budowy rurociągu Odessa-Gdańsk i interesy rosyjskie. Tezy Marczuka, skierowane przeciwko budowie rurociągu Odessa-Brody-Gdańsk bardzo przypominają argumenty rosyjskich służb specjalnych...
15/10/2002
Dziennik francuski “Le Figaro” z dnia 27 lipca 2000, Jean - Paul Rustan; Bułgaria: trudna transformacja. Le Figaro przedstawia profil 12 krajów starających się o wejście do UE. W 1999 roku Bułgaria zanotowała 3,4% wzrost gospodarczy, bezrobocie osiągnęło 16%, PKB wzniósł 11 mld euro, co daje na głowę mieszkańca 1330 euro. PKB na jednego...
15/10/2002
Dziennik ukraiński wydawany we Lwowie „Postup”, z dnia 27 lipca 2000, Dmytro Jacenko, Rosjanie zaatakowali Galicję. „NPK-Hałyczyna” stała się obiektem złodziejskich manipulacji ze strony rosyjskich kampanii off-shore. Zeszłej soboty w Drohobyckich zakładach naftowych omal nie doszło do rewolucji o nieodwracalnie złych skutkach dla całej...
15/10/2002
Amerykański dziennik „The Wall Street Journal Europe” z 18 – 19 sierpnia 2000, Władimir Socor; Za późno dla Białorusi, za późno. Autor opisuje zmianę podejścia organizacji międzynarodowych do sytuacji politycznej na Białorusi i wpływ jaki może to na nią wywrzeć. Z powodów znanych dobrze kilku ich członkom organizacje europejskie dopiero...
15/10/2002
Dziennik ukraiński „Deń” z dnia 18 lipca 2000, Wiktor Zamiatin; Moskwa protestuje przeciwko „derusyfikacji” Lwowa. Rosyjski ambasador na Ukrainie domaga się przestrzegania praw tamtejszych Rosjan i rosyjskojęzycznych mieszkańców tego kraju. Jednym z kluczowych założeń nowej rosyjskiej koncepcji polityki zagranicznej podpisanej przez...
15/10/2002
Niemiecki dziennik “Der Tagesspiegel” z 9 września 2000, Martina Ohm; Przepaść między Wschodem a Zachodem powiększa się. Autorka opisuje rzutujące na rozszerzenie Unii konsekwencje, wynikające z niskiego poziomu rozwoju gospodarczego krajów kandydackich. “Rozszerzenie na wschód nadal pozostaje priorytetem państw członkowskich Unii....
15/10/2002
Dziennik rosyjski „Izvestia” z 10 lipca 2000, Dmitrij Koptiew; Aleksandr Swistunow: Tylko Rosja może pomóc Ukrainie. Wywiad z przewodniczącym Rosyjskiego Ruchu Ukrainy. Aleksandr Swistunow odpowiada na pytania związane z zaostrzeniem się konfliktu między ukraińską a rosyjską ludnością na Ukrainie, działalnością ukraińskich nacjonalistów i...
15/10/2002
Francuski tygodnik "L'Express" zamieścił wywiad z Lilią Szwecową, politologiem pracującym obecnie w centrum Carnegie w USA, a w przeszłości doradczynią Gorbaczowa i Jelcyna, pt. "Rosja jest monarchią elekcyjną" (23.03.00). Zdaniem Szwecowej społeczeństwo postsowieckie żyje w całkowitych sprzecznościach i dlatego jest bardzo podatne na...
15/10/2002
Dziennik ukraiński „Deń” z dnia 23 czerwca 2000, Michajło Aksanjuk; Od „problemu z językiem” do „ruskiej” autonomii. Sytuacja mniejszości rosyjskiej na Ukrainie i jej ocena przez komisarza OBWE. Główny komisarz OBWE do spraw mniejszości narodowych Max van der , który przybył na Ukrainę na prośbę rządu rosyjskiego w celu przyjrzenia się...
15/10/2002
Dziennik litewski "Lietuvos aidas" z 20 kwietnia 2000, Vidas Bastis; Rosja znów chce dogonić i prześcignąć Amerykę. Artykuł napisany na podstawie prasy rosyjskiej przedstawia plan stworzenia w Rosji systemu dwupartyjnego, z proprezydencką partią prawicową zbudowaną wokół „Jedności” i proprezydencką partią lewicową stworzoną na bazie obecnej...
15/10/2002
Ukraińska internetowa gazeta "Ukraińska Pravda", z dnia 6 czerwca 2000, Jurij Kurgan; Czy gwarant "odda" oligarchom terminal "Piwdennyj"? Autor omawia wpływ powiązań prezydenta Kuczmy z Rosją na budowę arterii naftowej Odessa - Brody. W tym tygodniu na Ukrainie i w Polsce znowu zapachniało ropą kaspijską: urzędowe Baku w osobie...
15/10/2002
Dziennik francuski „Le Monde” z dnia 26 maja 2000, Francois Bonnet; Władimir Putin, KGB i oligarchowie. Autor omawia politykę Putina scentralizowania Rosji i przywrócenia kontroli nad krajem aparatu bezpieczeństwa przy jednoczesnym zachowaniu starych struktur oraz wpływów i imperiów oligarchów z „rodziny” Jelcyna. Przywódcy zachodni...
15/10/2002
Białoruski dziennik „Nasza Swaboda” z 10 listopada 2000 roku, Roman Jakowlewskij; Przyjechał na zwiady – do Mińska z oficjalną wizytą dotarł szef rosyjskiego wywiadu zagranicznego Siergiej Lebiediew. 9 listopada Siergiej Lebiediew spotkał się z Aleksandrem Łukaszenką, który podziękował „rosyjskim czekistom” za wszechstronną pomoc, w tym...
15/10/2002
Dziennik francuski „Le Monde” z dnia 25 maja 2000, Agathe Duparc (z Władimirem Iwanidze); Nazwisko Putina pojawia się na marginesie afery prania brudnych pieniędzy w Lichtensteinie. Autor omawia powiązania prezydenta Putina ze światem mafii Petersburga i podejrzaną firmą zachodnią SPAG. Według informacji zebranych przez „Le Monde”,...
15/10/2002
Miesięcznik amerykański „The American Spectator” z października 2000, William Tucker; Dlaczego kara śmierci działa. Autor porównując liczbę morderstw i wykonanych egzekucji w ich następstwie na przestrzeni ostatnich 60 lat w Stanach Zjednoczonych dowodzi, że wykonywanie kary śmierci powstrzymuje wzrost liczby morderstw. „Pewnego dnia, gdy...
15/10/2002
Siergiej Wasilewicz Wostrikow w artykule “Uregulowanie konfliktów w bliskiej zagranicy. Przyczynek do opracowania strategii Rosji” (Polis 5/1999, s.129-136)stawia tezę, iż Rosja powinna nauczyć się zarządzać konfliktami, gdyż ich wyeliminować z praktyki politycznej jest niemożliwe. Zdaniem autora zwłaszcza “euroazjatycki charakter geopolityczny”...

Pages