ZASADY KONSTYTUCYJNE PRZYSZŁEJ NIEPODLEGŁEJ RP

Konstytucja ustalona będzie w toku praworządnego postępowania ustawodawczego, zgodnie z wolą niewątpliwej większości społeczeństwa Polski. Sugeruje się następujące jej zasady:

Zasady podstawowe

Państwo polskie jest republiką parlamentarną, w której władzę sprawują przedstawiciele większości Narodu, z zachowaniem prawa mniejszości do proporcjonalnej reprezentacji i opozycji w Sejmie.

Zgodnie z zasadą samostanowienia Narodu prawo powstaje tylko z woli społeczeństwa przy wyraźnym oparciu na zdaniu większości. Państwo nie może zawierać umów międzynarodowych ograniczających suwerenność Rzeczypospolitej, zwłaszcza przesadzających o "wiecznym" uczestnictwie w jakimkolwiek systemie przymierzy. Żadna siła polityczna nie może mieć zapewnionej konstytucyjnej przewagi w Państwie. System państwowy oparty jest na trójpodziale - zgodnie z koncepcją Montesquieu - na trzy wzajemnie niezależne od siebie władze (Sejm, zapewne jednoizbowy), wykonawczą (prezydent państwa oraz rząd) i sądownicza (trybunały wszystkich instancji z Sądem Najwyższym jako instancją ostateczną; powinien istnieć Trybunał Konstytucyjny - może jako Izba Sądu Najwyższego - osądzający w razie potrzeby zgodność aktów rządowych z Konstytucją; a także, być może, rodzaj Naczelnego Sądu Administracyjnego, rozstrzygającego odwołania obywateli od decyzji administracji państwowej, łącznie z aktami MSW).

Prawa obywateli

Wszyscy obywatele mają równe prawa, a dostęp do stanowisk państwowych wynika tylko z osobistych kwalifikacji. Nie może istnieć żaden system przywilejów lub wyłączności regulujący dostęp do stanowisk publicznych (tzw. nomenklatura). Wolność osobista zagwarantowana jest ustawą o Policji Państwowej, która może przesłuchiwać tylko obywatela podejrzanego o konkretne przestępstwo określone w KK, nie dłużej niż 12 godzin. Zatrzymanie na dłużej niż 12 godzin wymaga pisemnej zgody sędziego śledczego. Urząd prokuratora (jako rzecznika interesów publicznych i Państwa) oddzielony jest od urzędu sędziego śledczego, a tylko ten ostatni - zalewny od hierarchii sądowej - może zalecić zatrzymanie obywatela na określony ustawą okres lub wydać nakaz przeszukania etc. Decyzje sędziego śledczego są zaskarżalne aż do Sądu Najwyższego. Przestępstwa natury politycznej - wyliczone w KK - rozstrzygane są we wszystkich instancjach przez sądy przysięgłych. Nie może istnieć żadna cenzura prewencyjna lub system "koncesyjny" na publikowanie druków i czasopism. Każdy obywatel może wydawać każdy rodzaj publikacji. Za nadużycia druku wydawca odpowiada tylko w trybie sądowym.

Każdy obywatel może opuścić terytorium Państwa czasowo lub na zawsze; na swoje żądanie otrzymuje stale ważny i stale posiadany paszport zagraniczny. Czasowe odebranie paszportu może nastąpić tylko uzasadnioną decyzją sędziego śledczego, zaskarżalną do wyższych instancji sądowych.

Wszystkie zmiany prawa karnego, postępowania procesowego, funkcjonowania władz policyjnych, wprowadzone po 22 lipca 1944 są nieważne; do czasu uchwalenia przez pochodzący z wolnych wyborów Sejm nowego KK i przepisów wykonawczych obowiązuje na terenie Państwa Polskiego KK z 11 lipca 1932.

Zasady wyborcze

Każda grupa obywateli może zgłosić listę wyborczą do Sejmu na obszarze swojego rejonu. Podział mandatów w Sejmie następuje proporcjonalnie do liczby oddanych w całym kraju ważnych głosów, między listy na które padło w sumie co najmniej 5% ogółu głosów. W każdym rejonie wybory są kontrolowane przez przedstawicieli grup, które zgłosiły listy. Nowo wybrany Sejm ustala kandydatury na urząd Prezydenta R.P. Wybory prezydenckie następują przez głosowanie powszechne, przy czym jeżeli żaden z kandydatów nie uzyska 50%+1 w pierwszej turze, w drugiej turze następuje rozstrzygnięcie między kandydatami, którzy znaleźli się na dwóch pierwszych miejscach po pierwszej turze (system francuski). Kadencja Sejmu i Prezydenta trwa 4 lata, z tym, że prezydencka wygasa 3 miesiące po sejmowej.

Rząd

Prezydent powołuje Rząd w pełnym składzie, Sejm udziela Rządowi votum zaufania większością głosów. Odmowa votum zaufania lub votum nieufności wobec jednego z ministrów lub całego Rządu przesądza o jego ustąpieniu. Prezydent mianuje wojewodów i starostów, którzy stanowią władzę administracyjną na określonych obszarach. Policja Państwowa jest kierowana centralnie.

Natomiast poza zakresem działań administracji i Policji na całym kraju działa:

System samorządowy

We wszystkich miastach i gminach istnieją lokalne zgromadzenia samorządowe, wyłonione przez wybory mieszkańców danego obszaru, a rozstrzygające o wydatkowaniu pochodzących z podatków kwot, pozostałych do dyspozycji każdego obszaru, tudzież o wyborze wójtów, burmistrzów etc.

System gospodarczo-społeczny

Ustawy gwarantują wszystkie formy własności środków produkcji i obszarów rolnych: prywatne, samorządowe, spółdzielcze, państwowe etc. Wszystkie przedsiębiorstwa produkcyjne działają w warunkach wolnej gry rynkowej i nie jest dozwolone odgórne stosowanie regulacji ich produkcji lub sprzedaży wyrobów. Przedsiębiorstwa państwowe zarządzane są na zasadach obowiązujących dla podobnych przedsiębiorstw w Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 31 sierpnia 1939. Istnieje wolność prywatnych inwestycji przemysłowych o nieograniczonej wielkości. Zapewnia się wszystkim przedsiębiorstwom wolność handlu zagranicznego (nie może istnieć państwowy monopol handlu zagranicznego) z obowiązkiem dokonywania transakcji przez banki koncesjonowane w Polsce. Nie istnieje górna granica posiadania obszarów rolnych; zapewnia się niekontrolowany przez Państwo wolny obrót ziemią.

System podatkowy służy tylko zapewnieniu odpowiednich dochodów Skarbowi Państwa i nie może być wykorzystywany do regulowania inwestycji lub produkcji jakiegokolwiek bądź sektora.

Rada Naczelna Polskiej Partii Niepodległościowej
Warszawa. 24 stycznia 1985